KSeF to system do rejestracji i wymiany faktur ustrukturyzowanych
Dotyczy transakcji dokonanych przez podmioty posiadające siedzibę działalności
gospodarczej na terenie Polski
Celem systemu jest umożliwienie: ?
- sprzedawcom – wystawiania faktur w ustrukturyzowanej, jednolitej formie, w sposób zapewniający zgodność faktury z wymogami ustawy o VAT oraz określający jednoznacznie datę jej wystawienia,
- nabywcom – odbioru faktur ustrukturyzowanych,
- sprzedawcom i nabywcom – dostępu do faktur wystawionych w KSeF,
- organom podatkowym – dostępu do faktur wystawionych w KSeF oraz
prowadzenia z ich wykorzystaniem analiz i kontroli.
Kluczowe terminy wdrożenia obowiązkowego KSeF – bez zmian
Jak jest:
Etap I: 01.02.2026 r.
- dla przedsiębiorców, których wartość sprzedaży (wraz z kwotą
podatku) przekroczyła w 2024 r. 200 mln zł,
Etap II: 01.04.2026 r.
- dla pozostałych przedsiębiorców.
Limit wartości sprzedaży (kluczowy dla określenia daty wejścia w obowiązkowy KSeF)
powinien być analizowany za rok 2024, a nie 2025.
KSeF – uprawnienia
System wymaga uwierzytelnienia oraz autoryzacji w celu przesłania lub
dostępu do e-Faktury
Po uwierzytelnieniu się można korzystać z systemu lub nadać uprawnienia:
- osobie fizycznej do pracy w ramach KSeF (wystawianie, dostęp do faktur, nadawanie dalszych uprawnień);
- podmiotowi do wystawiania faktur w ramach procedury samofakturowania;
- przedstawicielowi podatkowemu do wystawiania i odbierania faktur
w ramach KSeF;
- podmiotowi do wystawiania i odbierania faktur w ramach
KSeF – metody uwierzytelnienia
- Profil Zaufany – darmowe narzędzie
- Podpis Kwalifikowany
- Podpis Kwalifikowany bez atrybutu NIP lub PESEL
- Pieczęć Kwalifikowana
- Unikalny, wygenerowany TOKEN – przypisany do podatnika lub
podmiotu uprawnionego oraz posiadanych uprawnień
- Certyfikat indywidualny
Najnowsze komentarze